Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Föräldrakursen del 1

Publicerad 2013-02-28 18:30:41 i Allmänt,

Nu finns det ju en regel som innebär att vad enskilda personer pratar om på kursen är så att säga hemligt, men jag kan ju skriva om själva helheten och innehållet... så det tänker jag göra.
 
Kursen anordnas alltså kommunalt och heter Aktiva föräldrar. Kursboken har massor av Jesper Juuls böcker i sin referenslista så jag blev naturligtvis omedelbart frälst. Om jag skulle sammanfatta innehållet väldigt kortfattat så skulle jag säga att kursen går ut på att man skall få råd om hur man blir en aktiv föräldrer som stärker anknytningen och skapar ett barn med bra självkänsla, och så man får en god bas som underlättar kommunikationen och samspelet mellan föräldrar och barn.
 
Vi som gick kursen var tre par, två "ensamma" mammor och en "ensam" pappa (de har alltså en partner men denne går inte på kursen). Tyckte det var riktigt härligt att det var så jämn könsfördelning och man fick ta del av både mammors och pappors tankar.
De som var med på kursen verkade också mycket trevliga, det diskuterades fritt med trevlig ton och man fick mycket tips och idéer.
 
Känns bra att jag och Hampus får en slags gemensam grund att stå på så man får ungefär samma förhållningssätt, även om vi redan tänker rätt lika. Roligt också att även Hampus tyckte väldigt mycket om kursen och ser fram emot nästa gång.
 
Mest tyckte jag om att jag faktiskt kände mig som en riktigt bra förälder efteråt då vi gör ungefär så som kursen tycker att man skall göra och att vi leker och umgås mycket med Nico varje dag,  och verkligen har ansträngt oss för att få till detta på ett bra sätt.
 
Ser fram emot nästa gång, och tack mamma och pappa för barnpassningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela