Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Olika sätt att tänka

Publicerad 2013-12-02 09:42:54 i Allmänt,

Idag när jag lämnade Nico på dagis möttes han av det lilla tjejgänget som välkomnade honom med glada tillrop innan de övergick till att beundra varandras kläder och hårspännen. När jag stod där så kom jag att tänka på att så mycket i världen beror på hur vi väljer att se på det.
Någon hade i detta fall kanske tänkt: Åh vilken tjejtjusare han är, alla flickorna flockas kring honom!
Någon annan kanske hade tänkt att: Varför leker han bara med tjejer?? Är han som en tjej? Är han....?
Jag tänker: Fan vad roligt att han har kompisar som tycker om honom som han är och som han har roligt tillsammans med.
 
Förutom "Vill inte" (som används heela tiden) är nya ord och uttryck som han använder "Ingenting" och "Jag vet inte".
Nico har plåster på tummen
Mamma: Vad har du gjort där
Nico: Ingenting
 
Åker i bilen
Nico: Sluuuta!!
Jag: Vad är det jag skall sluta med?
Nico: Jag vet inte
 
Han också verkligen inne i en period då han mer tydligt vill visa att han är en egen individ med egen vilja. Han kan säga att man inte får vara med eller gå in på sitt rum och säga att ingen annan får vara där. En spännande period. Men man märker att han så tydligt tar några steg bort för att sedan vilja ha tryggheten i att kunna gå tillbaka. Så efter att han markerat sin självständighet så vill han ha en stund av gos och mys.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela