Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Dags för alla att stå upp för hbtq-rättigheter

Publicerad 2013-08-01 20:01:00 i Allmänt,

Jag kan ju inte låta bli att skriva om hur frågan kring hbtq-personers rättigheter hamnat i fokus igen efter alla hemskheter som pågår i Ryssland. Både hur homosexuella behandlas av allmänheten men också homofob lagstiftning samt uttalanden kring OS-deltagares sexuella läggning. Vidrigt!!! Ryssland borde inte ens få ha OS. Läs mer om detta här förresten.
 
Tyckte därför mycket om Birgitta Ohlssons debattartikel i Aftonbladet för några dagar sedan där hon skriver att Sverige mer aktivt måste driva homosexuellas rättigheter inom EU. Idag hakade flera socialdemokrater på tåget och skrev en liknande debattartikel, och det gör mig väldigt glad att fler politiker öppet tar ställning och hoppas att det också leder till reel handling och inte stannar vid ord.
 
Gladdes även åt Femens demonstration vid ryska ambassaden.
Med tanke på allt som sker i världen just nu kan jag verkligen inte förstå hur "Babsan" kunde uttala sig om Pride med att säga att han tycker att den kanske inte behövs mer. Visst kanske många unga idag tar sina rättigheter för givna och visst har man som homosexuell idag det lättare än för ett antal år sedan men vi är ju lååångt från att det inte råder heteronormativitet i samhället... och framför allt så är det SÅ viktigt att man från Sveriges sida visar tydligt för omvärlden att här får man öppet på gatorna visa att man älskar vem fan man nu älskar, oavsett kön. Vi måste vara förebilder. Vi måste ställa upp och stötta de som inte har turen att födas i ett land som detta.
 
Önskar jag kunde vara på Pride jag med....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela