Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Skillnaden mellan kan och bör

Publicerad 2013-04-27 19:29:26 i Allmänt,

Schmenus skrev ett bra och viktigt inlägg idag (som ni kan läsa här) om det olämpliga i att fråga ut eller kommentera människors eventuella barnlöshet eller barnalstrande i allmänhet. Det finns så mycket som kan ligga bakom som man inte vet om och som faktiskt kan vara känsligt, och dessutom har man kanske inte rätten att alls ha åsikter om eller kommentera antalet barn en människa väljer att ha eller inte ha.
 
Själv minns jag så jävla väl när jag var 26 och jobbade på en annan skola än jag gör nu. Jag var nybliven singel efter ett förhållande som av olika skäl inte alls fungerat eller slutat så bra. Hade den där känslan av att jag antagligen skulle vara ensam för alltid och drömmen om en familj att dela en villa på landet med kändes allt mer avlägsen.
Då får jag av en kollega kommentaren: Jaså du har inga barn? Då får du allt skynda dig för efter 25 blir det svårare och svårare att få barn för varje år... så snart är det försent.
 
Behöver jag ens försöka beskriva hur det kändes?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela