Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Jag fick en konstig kommentar

Publicerad 2013-04-14 12:11:14 i Allmänt,

Jag fick en underlig kommentar som jag inte vet hur jag skall tolka. Kanske personen själv kan klargöra detta, eller har någon annan en teori?
Kommentaren var som följande:

Jag är ganska säker på att författaren bakom denna blogg tillhör jämställdisterna. Möjligen skapad av någon av bloggarna bakom bloggarna: Trollans Tankar, Catta i bubblan eller Aktivarum. Hejsvejs
 

Hmm... Jag kan ju inleda med att säga att jag efter jag läst kommentaren av nyfikenhet var tvungen att snabbt kika in på ovan nämnda bloggar då kommentarens författare tydligen ansåg att vi kunde vara samma person (?). De två första kan jag inte säga så mycket om för jag skummade bara igenom första inlägget jag såg, så vet egentligen inte mycket om deras åsikter. Dock var det fullt av bilder på djur och barn så om kommentarens författare på allvar tror att vi skulle vara samma person så skulle detta innebära att någon lagt ner mycket jobb på att skapa trovärdiga peroner med familjer och så vidare som "täckmantel"... Aktivarium däremot är en blogg som innehåller åsikter som inte ens är i närheten av att jag skulle hålla med om dem. Aktivarium är en blogg som enligt mig lägger ner oerhört mycket energi på att försöka smutskasta och skapa konspirationsteorier kring grupper av människor som kämpar för en god sak.
 
Kommentarens författare anser alltså att jag skulle tillhöra jämställdisterna, och jag vet inte om detta är menat som en anklagelse om att jag är med i ett hemligt sällskap och försöker smyga fram dessa åsikter eller om det är ett försök att få mig att joina deras sak då författaren av kommentaren tycker sig tro att jag kan tycka som de.
Jämställdisterna kan ju låta som ett trevligt ord, att man är för jämställdhet. Och det är jag ju. Jag är absolut för jämställdhet mellan könen och tycker det är lika viktigt att både män som kvinnor har samma rättigheter och skyldigheter. Men nej, jag skulle aldrig säga mig tillhöra jämställdisterna då detta ord framför allt används av den omtalade Pär Ström som står bakom GenusNytt. Pär Ström är en person som visserligen har en del bra poänger då han lyfter fram orättvisor som män drabbas av MEN han är också en person som totalt missuppfattat feminismen i sin helhet, som förringar det förtryck som kvinnor utsätts för och som saknar förmåga att se att det är de patriarkala strukturerna som skapar orättvisorna som drabbar både män och kvinnor.
 
Så nej, om jag skulle tillhöra ett hemligt sällskap eller om jag skulle försöka smyga igenom åsikter så skulle det inte vara jämställdisternas. Jag vet dock inte om detta gör kommentarens författare besviken, nöjd eller kanske än mer övertygad om att det finns en hund begraven här någonstans. :)

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-04-14 22:40:11

Konstig kommentar! Men att va med i ett hemligt sällskap låter ju spännande. 😉

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela