Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Språket kommer smygande

Publicerad 2012-07-25 11:21:17 i Allmänt,

Nico har ju varit lite långsam med språket, så vi har nästan oroat oss ibland.. men det känns som om det kommer mer och mer nu. Det lustiga är att det bara poppar ur små ord då och då som man inte visste att han kunde.
Igår kväll när han skulle sova och Hampus sa godnatt så svarar Nico "Gonatt. Sov gott. Hej då". Och vi hade ingen aning om att han kunde säga "Sov gott". 
Samma sak idag då han snaubblade och ramlade över Hampus morgonrock som fallit ner på golvet. Då skrattade han och tittade på mig och sa "Ja jamla". Blev dels förvånad att han kunde ordet ramla och dessutom var det första gången han betecknade sig själv som "jag".
 
Förut dessa ord ser hans vokabulär väl ut ungefär som nedan just nu.
"Hej"
"Hallå"
"Mamma"
"Pappa"
"Abba" (alla andra vuxna)
"Hej då"
"Nej"
"Badeba" (banan)
"Kacka" (macka, smörgås)
"Bibbli"/"bubblä" (yougurth)
"Gonatt"
"Me" (mer)
"Mi" (min)
"Babb"/"Babbe" (napp)
"Dabba"/"Bateba"/"Datten" (vatten)
"La" (kolla, men betyder även måla ibland)
"Titta" 
"Bo" (boll)
"Bii" (bil)
"Komma"

Det är det jag kommer på nu. Han kan säga katt också, men det gör han ytterst sällan. Han härmar ljudet på bilar och vissa djurläten men inte så många. Annars kör han teckenspråk och visar vad det är han vill. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela