Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

NAN - en produkt som skapar frågor... tydligen

Publicerad 2011-03-09 10:20:39 i Åsikter,

Jag kan inte låta bli att skriva lite om NAN efter att ha läst en kommentar på Sofias blogg. Om personen som kommenterat även läser detta får du be om ursäkt, men den gjorde mig så irriterad.

NAN är alltså dels en bröstmjölksersättning (NAN1 och NAN2) samt en mjölkdryck med extra näringstillskott (NAN3 och NAN4). Jag gav Nico NAN1 tills jag fick veta att om barnet inte ammas skall de dricka NAN2 med en gång varvid jag bytte. Jag märkte stor skillnad på Nico när jag gjorde detta. Han var mycket mer nöjd.
Sedan finns det de som tycker att det inte är någon skillnad mellan 1:an och 2:an... "bara lite mer järn"... Jo om man läser innehållet så skiljer det inte mycket.. men det skiljer sig... och ett litet barn behöver ju få i sig det den ska så jag förstår inte riktigt hur man kan säga "bara".

Vad som dock gjorde mig ännu mer upprörd var påståendet att man kan ha NAN1 hela tiden för att det inte är någon skillnad mellan den och NAN3 heller. Om man påstår något sådant så kan man inte ha jämfört innehållet alls. Mängden av de olika ämnena skiljer sig på i princip varje punkt. Det är mer protein, mer kolhydrat och mer fett. NAN3 skall dessutom inte användas för att ersätta mål utan är en dryck som man kan ha till maten.

För att vara lite taskig så känns det som om många bara häver ur sig saker de läst på Familjeliv (största ryktesspridarforumet på nätet inom kategorin barn) utan att kolla upp hur det egentligen ligger till. Det känns också som att många människor inte inser vilka stora konsekvenser även en liten brist av ett ämne kan ha på mående och utveckling.

Kommentarer

Postat av: sofia

Publicerad 2011-03-09 11:55:22

oavsett hur mkt skillnad det är går jag efter rekommendationerna iaf, litar på dom som gjort produkten, måste ju finnas nån anledning att det är fler olika steg lixåm :)



hoppas dagen blir ok trotts begravning :(

Postat av: Jessica

Publicerad 2011-03-09 12:29:50

Hej Emma !

Har ju följt dig oxå ett tag men inte kommenterat, bara en liten feg kommentar om att jag röstat på Nicos bild :) jag tyckte den var kanon :)

Var faktiskt Sofia som länkade sidan på hennes sida, och sade att den var kanon. Jag kan bara instämma. Kan säga att jag fått mig ett par otaliga skratt, och det kan jag säga att det har hjälpt dom dagar men varit vaken dygnet runt.

Tack för den kommentaren om Nan1 och 2

och givetvis inlägget på din sida :)

Och säger som Sofia, hoppas dagen blir bra trotts begravnng.

Mvh Jessica och Nora

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela