Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Han åt :D

Publicerad 2011-03-01 22:48:57 i Nytt på bebisfronten,

Har varit borta på övningskörningshandledarkurs (låångt ord) hela kvällen så har inte kunnat skriva, men ett mirakel skedde idag. Nico åt en stor portion lasange!

Innan har han ju inte velat äta riktig mat utan bara gjort äckelljud och spottat. Dock vände det hela idag på grund av två saker. För det första fick jag tips om att just många barn tycker om lasangen. För det andra tipsades jag i mammagruppen om att äckeljuden inte behöver bero på just äckel utan bara ovana. Efter lite reflektion kom jag fram till att jag nog kan ha påverkat Nico till att matvägra då jag tycker maten är äcklig och när han då gör miner så förstärker jag med ansiktsuttryck och ord hans negativa inställning.

Idag försökte jag vara glad, positiv och uppmuntrande istället och efter lite tvekan och äckelminer så åt han glatt. Lät honom spotta och söla ibland och även känna lite på maten med händerna och då tycker han också att det blir roligare.

Så stolt och nöjd :)

På kvällen har han blivit passad av sin mormor och morfar och la sig vid åtta så hoppas på sovmorgon imorgon. Hoppas! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela