Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

En åsikt om abort

Publicerad 2011-06-29 18:03:39 i Åsikter,

Till att börja med tänker jag skriva en sak om Sverigedemokraterna. Tycker jag att de är bra? Nej. Skulle jag kunna rösta på dem? Nej. Anledningen till detta är främst deras fördomsfulla och bakåtsträvande åsikter om homosexuella, men också deras ibland rasistiska hållning. Dock anser jag inte att deras partiprogram är speciellt rasistiskt, men man vet att strömningarna finns där.
Dock anser jag det löjligt att varenda förslag de kommer med automatiskt skall sågas och betraktas som såå hemskt av andra politiker, utan att de ens funderar på saken som det verkar. Ingen vill förknippas med rasism så vad SD än säger så säger alla andra tvärtemot. Idioti säger jag och tycker att de kommit med en del bra förslag faktiskt.

Då kommer vi till det där med abort. Abort är ingen lätt fråga. Den har många aspekter och den handlar om liv och död, och den handlar om ansvar och konsekvensen av ens handlingar. Trots detta får saken inte ens diskuteras i Sverige. Det är tydligen en självklarhet att man skall få abortera i vecka 18, ibland vecka 22, och om man inte anser detta är man en kvinnohatare. Bullshit, tycker jag.

Jag var, av skäl jag inte tänker dela med mig av här, en gång för många år sedan tvungen att genomgå en tidig abort. En fruktansvärd upplevelse som jag aldrig vill vara med om igen. Om man visste om omständigheterna skulle de flesta tycka att det var ett ganska lätt val, men det var det verkligen inte.. och då gjorde jag den ändå väldigt tidigt. Trots alla de skäl som fanns för att göra en abort hade jag inte kunnat förmå mig att göra det om jag hade fått reda på att jag var gravid i ett senare skede.

Visst var det min kropp.. bla bla bla... men det var ju också ett barn. Känslan jag hade då var att vad alla andra än sa så kände jag mig som en mördare. Efter att ha fått barn nu och sett på ultraljud när han var foster så är den känslan ännu starkare. Ett foster övergår ganska snart från att vara bara ett foster, och blir ett barn. Fråga vem som helst som fått missfall.

Jag anser inte att abort skall förbjudas. Verkligen inte. Jag vet att det behövs ibland. Jag vet att förbud leder till värre saker. Jag vet att majoriteten inte tycker att det är en kul upplevelse och inte gör det för skoj skull. Men jag anser inte att det är en självklar fråga som bör avfärdas och jag anser att man måste ta med det blivande barnet i beräkningen. Jag tycker att man bör ändra så att sena aborter inte är tillåtna om inte väldigt speciella skäl finns.

Och jag hatar inte kvinnor. Och jag är inte religiös. Men jag anser inte att man skall ta lätt på att döda liv bara för att man inte vill att kvinnan skall behöva känna sig hemsk. Handlingar har konsekvenser, och ibland innebär det att man måste känna sig hemsk. Suck it up!!

Kommentarer

Postat av: Ulrica

Publicerad 2011-06-30 16:41:33

Ännu ett intressant inlägg av dig!



Jag håller med dig i mycket. Jag vill verkligen inte ha ett abortförbud men har alltid tyckt att gränsen är satt väldigt långt fram. Man kan ju t.o.m. rädda foster ibland i samma vecka som man får ta abort.



Dessutom är det väl ändå bra om det kunde finnas en diskussion om hur vi ska minska aborterna. T.ex. tycker jag att det pratas alldeles för lite om preventivmedel, både när det gäller oönskade graviditeter men också för att minska könssjukdomar.



Ingen lätt fråga men som sagt diskuteras borde det göras!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela