Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Var går gränsen?

Publicerad 2011-01-13 14:33:49 i Åsikter,

I Aftonbladet på nätet kan man läsa denna artikel, om hur amerikanarna var upprörda över att se bilder på hur en fd fotomodell pussar och kramar sin 18-årige son. För intimt tycker de. Var går gränserna egentligen?

Själv kan jag ju t.ex. tycka det är läskigt med folk som ammar sina barn när de är över 18 månader, och har kunnat tycka det är lite weird med föräldrar till bekanta som t.ex. gått nakna tillsammans med sina tonårsbarn eller där vuxna barn och föräldrar ligger och kittlas tillsammans i sängen. Men egentligen är det väl så att det är lite fel att vi fått lära oss att intimitet måste vara sexuell och att den därför är lite farlig och förbjuden?

Det är ju egentligen lite sjukt att pappor skall behöva vara rädda för att någon skall titta snett och undra om de badar tillsammans med sina barn. Att man döljer nakenhet för att inte känna sig pervers. Att man över huvudtaget funderar på hur länge det är ok att pussa sitt eget barn på munnen.

Fel blir det om intimiteten ÄR sexuell, inte annars. Om sexuella undertoner eller känslor förkläs som föräldrakärlek. Problemet är väl att det är något som bara den enskilde individen vet om själv, och det skrämmer oss. Vi vet inte vad som döljs bakom den där långa kramen och då ser vi helst att den inte äger rum alls. Hemskt faktiskt. Att vi försöker skrämma bort kärlek och ömhet.

Dock känner jag att även om jag vill kunna pussa och krama min son hur länge jag vill så är nakenheten nog inget jag vill dela med mig av när han slutat vara "litet barn". Men det kanke handlar om hur jag är som person. Är ingen bada bastu, duscha offentligt eller bada naken-människa överlag.

Sedan kan jag tänka mig att ingen hade reagerat lika starkt på just de bilder artikeln handlar om ifall mamman hade varit en mullig svensson-mamma som pussade sin son. I detta fall handlar det nog mest om att betraktaren inte ser en mamma utan ett sexuellt objekt och därför har svårt att se gosandet med sonen som något annat än just sexuella handlingar.

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2011-01-15 00:40:04

Tror du slår huvudet på spiken angående det där med att mamman ses som ett sexuellt objekt och därmed reagerar de över intimiteten med sonen! Själv hoppas jag kunna krama och pussa min son så länge som jag lever (pussar dock aldrig på mun). Folk brukar inte reagera om en mamma gör så med sin dotter så jag ser ingen skillnad på att göra så med sin son :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela