Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Byråkratins land

Publicerad 2011-01-16 14:32:26 i Åsikter,

Jag älskar att bo i Sverige på många sätt, men ibland blir jag så jäkla trött på det här landet... och då tänker jag att det egentligen bara finns två skäl till att jag bor här.

1. Min familj och släkt bor här och jag tycker om att ha dem nära
2. Jag pratar svenska, i Sverige pratar man svenska - och det är ju praktiskt... att bli förstådd

Anledningen till att jag suckar åt Sverige idag är att en artikel i Aftonbladet påminde mig om Sveriges idiotiska byråkrati. Vad man än skall göra så krävs det tillstånd... Tillstånd som kräver mycket pappersarbete... Tillstånd som tar tid att få... Tillstånd som kostar massa pengar. Såååå tröttsamt!

I detta fallet handlade det om en familj som byggt en liten hundkoja som de nu tvingas riva eller betala fyrdubbla byggnadstillstånd för. Anledningen är att familjen inte sökte bygglov.. för vem fan tror att det behövs för en liten hundkoja i trädgården... men jodå.. "kan du gå in i den är det en byggnad"... Idioter!!

Kommentarer

Postat av: sofia

Publicerad 2011-01-16 17:20:33

men gud! ja du byråkrati. det krävs visst specialtillstånd åxå för att lägga spår i skogen åt sin hund, med annat än älg. så jag kan inte få en klöv av en ko å dra i skogen då måste jag ansöka haha.

Postat av: Tess

Publicerad 2011-01-16 23:38:07

Det är helt sjukt vad mycket man ska behöva hålla reda på!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela