Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Tips för er med iPhone

Publicerad 2011-04-27 19:14:27 i Tipshörnan,

Om man har ett litet barn som kan uppskatta pekböcker med ljud så finns det tre appar till iPhonen som är ganska roliga:
* Mina första ord
* Bondgården    och
* Savannen

Mina första ord är en app som fungerar mer som en vanlig pekbok. Det finns ett antal bilder man kan välja mellan och om man trycker på bilden så säger en röst vad saken heter. Det finns även ett litet spel där barnet får se fyra bilder och rösten frågar t.ex. Var är bollen? och så skall barnet peka på rätt bild och när den gör det så får den massa beröm av rösten.
Nackdelen är tycker jag att det inte var jättemånga bilder och att jag ifrågasätter lite valet av bilder/ord. Inte att de var opassande eller så men för att jag anser att det finns saker som är mer relevant för barn än t.ex. paraply. Nico fann såklart lampa och banan mest intressant.

Bondgården är en app som visar olika tecknade bondgårdsdjur och om man pekar på dem på skärmen så låter de... ja, som det djur det är då. Gulligt teckande och lite roligt sådär. Samma typ av spel finns även här, att man ser fyra djur och skall peka på ett specifikt.
Nackdelen är att de inte säger djurets namn utan man bara hör lätet i själva pekboks-delen. Dock kan man ju berätta djurets namn själv för barnet.

Savannen har samma upplägg som bondgården bara det att det är djur från savannen... eller well, en tiger är med också... men de som gjorde appen kanske inte hade så bra koll på vart djuren bor.

Nico är ju lite liten ännu men han tyckte ändå det var kul att titta på en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela