Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Ord

Publicerad 2011-04-08 11:09:46 i Allmänt,

Min mamma har under min uppväxt använt ordet pisseruska som nedsättande ord om människor av kvinnligt kön (och oroa er inte, vi är så jämställda så, och har fullt av nedsättande uttryck om män också..hehe), ett uttryck som jag tagit efter. Tycker om uttrycket eftersom det låter lite kul och busigt fast ändå elakt. Inte förrän på senare tid har jag börjat reflektera över vad det egentligen betyder. Är det bara ett annat ord för att kalla någon för fitta? Eller kallar man dem för könshår?

I alla fall hamnar ordet på fyra i topp över uttryck jag tagit efter min mamma. Favoriterna är, utan inbördes ordning:

* Att kalla någon för en pisseruska
* Att säga att man mår som ett utsketet äpple (ursketet?)
* Att säga att man mår som en potta skit
* Att säga att någon/något är ett spökeverk

Spökeverk är nog en absolut favorit ändå. Hur gulligt låter det inte? Spökeverk, sug på ordet :)
Kan också tillägga att jag under min uppväxt trodde "potta skit" var ett ord = "pottaskit" och inte hade en aning om vad det betydde..haha

Kommentarer

Postat av: sofia

Publicerad 2011-04-08 14:50:20

älskar må som ett utsketet äpple haha som jag skrattade första gången jag läste du skrivit det :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela