Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Nico och solhatten

Publicerad 2011-04-25 21:15:40 i Nytt på bebisfronten,

Idag skulle jag och Nico åka och handla. Då hans keps är lite stor ville jag inte ha den på honom för jag var rädd att den skulle glida ner i hans ögon under bilfärden så han blev ledsen. Istället fick det bli, den av Hampus hatade, solhatten.



Jag är inte helt nöjd med den heller, men den duger så länge. Hampus tyckte att han såg ut som en tjej. Det tyckte väl jag med lite men jag bryr mig mindre om sådant, även om jag inte skulle ta på honom klänning och kalla honom för Ellen. Om någon som ogillar socialt konstruerade könsroller undrar varför dåå? så är svaret att det är ju ganska onödigt att kalla någon för Ellen om personen inte heter så och jag vet hur obekvämt det är med klänning på sommaren när man har feta lår så det tänker jag inte utsätta honom för ;).
Berättade dock inte för Hampus att det var en dam i affären som frågade om han var kille eller tjej... hihi... Nico var lika glad ändå för hon lekte tittut med honom. Hon sträckte även fram handen mot honom men då slog han till henne... hehe.

Problemet är dock att solhatten är för stor den med. Så halvägs hem gled den ner i hans ansikte. Jag hade ingen möjlighet att stanna och är inte tillräckligt bra förare för att pilla med solhattar under färd, så de sista fem minuterna satt han dold under sin hatt, gallskrikandes mama mama. Men även om hans kinder var lite blöta av tårar när vi äntligen stannade så var det ett stort leende på läpparna när jag drog upp hatten och sa Nämen vem sitter härunder!?

Kan köra en snabb uppdatering vad gäller Nicos vanor och utveckling när jag ändå håller på. Allt ändras från dag till dag känns det som men detta är nuläget.

Sömn
För tillfället äter Nico inte på natten. Om han somnar tidigt kan han dock få en flaska ersättning nån timme eller två efter att han somnat för natten. Sedan äter han oftast inte förrän frukost klockan 8.30-9 dagen efter, men eftersom han vaknar redan vid 6 så erbjuds han lite ersättning runt 6-7 om han vill ha det.
Han sover ofast 18-6 eller 19-7 nu. Han vaknar dock oftast 3-4 ggr per natt och vill bli omstoppad igen.

Mat
Nicos matvanor är nu ändrade något och detta verkar passa honom bättre.
(ca 06.30   90ml ersättning om han vill ha)
08.30 Frukost - 1 dl gröt med katrinplommon + liten macka
10.30 Mellanmål - frukt, youghurt, äggröra eller liknande
12.30 Lunch - 3/4-1 stor burk med mat + lite efterrätt
14.30 Mellanmål - som ovan men oftast lite mer
17.00 Middag - 3/4-1 stor burk mat + lite efterrätt
19.00 (ibland 20.00) Kvällsmat - 120-200ml ersättning (ibland utblandad med välling)

Han äter nästan vad som helst men kan krångla en del när han äter. Tycker t.ex. det är kul att slå till skeden så maten flyger iväg (på mig). Han dricker nu ganska mycket vatten till maten. Vid frukost och mellis dricker han oftast ur glas men vid lunch och middag ur nappflaska - för då vill han dricka väldigt mycket.

Rörlighet
Han ålar snabbt och obehindrat och får mer och mer en krypliknande stil. Han kan stå på alla fyra. Han sitter stadigt även om han kan falla bakåt. Han blir bättre och bättre på att parera och/eller ta emot sig bra om han är på väg att falla. Han kan dock inte sätta sig upp från liggande eller ställa sig upp. Han börjar så smått kunna ställa sig upp på knä om han stöttar sig, och han kan stå om han har något att hålla i. Dock fattar han inte att han måste hålla i sig för att inte falla.

Verbalt
Han "pratar" mycket. Han har med de flesta bokstäver och språkljud i sitt pratande och det låter nästan ibland som om han verkligen pratar men på ett annat språk. Han gillar att göra olika röster och viska. Han säger pappa/babba och mamma. Han har vid ett fåtal tillfällen sagt lampa och ibland säger han kaaa till katterna. Sedan har han specifika ljud han gör i olika situationer, t.ex. ett speciellt ljud för om han ser något spännande (antingen ett glatt kort falsettliknande tjut eller ett viskande ljud som låter nästan som ordet titta). Man har en mycket större känsla av att verkligen kommunicera med honom nu.

Kommentarer

Postat av: sofia

Publicerad 2011-04-26 12:39:58

solhattarna på hm har lite bättre styrsel än lindex hattar, tipps :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela