Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Massa kommentarssvar

Publicerad 2010-10-18 08:52:56 i Kommentarssvar,

Emma kommenterade att hur man än barnsäkrar så kan barnet ändå skada sig och Tess skrev:

Det kan lätt bli för mycket. Men att säkra det farligaste ska man absolut göra. Vi har redan säkra eluttag och mattor.
Alla våra bord är rundade så tror inte vi behöver kantskydd då? Vi har gått förstahjälpen-kurs speciellt inriktad på  barn (både jag och min sambo gick barn och fritid på gymnasiet och där ingick detta). Det farligaste jag kan hitta i vårt hem är min kontorsstol med rullhjul... Har du nåt tips för hur man kan åtgärda det? Jag har inte lyckats hitta nån info om det...:-S


Nej det är klart de kan skada sig ändå, och kommer inte heller överdriva, men om något skulle hända vill jag i alla fall kunna känna att jag gjort vad jag kunnat och slipper gräma mig. Vissa saker, som toalttlocksspärr, kommer vi dock inte ha eftersom vissa "faror" bara finns i källaren och där kommer han aldrig vara oövervakad som bebis ändå.
Vad gäller spisen är jag dock väldigt rädd eftersom jag mött så många barn som skadat sig på det sättet, som en elev på skolan där jag jobbar som fick en kastrull kokande knäck över sig :/
Och vad gäller att låsa in kemikalier så vill vi ha ett låsbart skåp när han blir äldre med eftersom Hampus har en del riktigt farliga saker när han framkallar kretskort etc.
En del saker kommer jag ju också flytta eftersom jag är rädd att sakerna kommer gå sönder :)
Om bordet har rundade hörn skulle jag nog inte haft kantskydd. Kommer bara ha de på de bord med "dum höjd" och vassa, hårda kanter.
Om man vill skydda för klämskador gällande kontorsstol skulle jag nog själv byggt små trälådor att sätta runt hjulen (läs: låtit Hampus bygga det) om de inte gick att spärra.


Sofia skrev:

är det nå skillnad om ni lägger honom på sidan? kerstin vill inte sova alls på rygg, men ligger hon på sidan somnar hon som en stock. vet bebisar med onda magar som inte vill ligga på rygg alls.

 


Nico sover i princip alltid på sidan. Mycket sällan han kan somna på sidan,  även om han vissa dagar nu det senaste själv lägger sig på rygg när han somnat och kan sova så. Ibland vaknar han och är ledsen dock, och då måste man lägga honom på sidan igen för att han skall somna om.


Emma skrev:


Fy va otäckt! Jag förstår att du inte gillar att köra bil när du verkar möta fartdårar, rådjur mm var och varannan dag!

Det värsta med att köra bil på landet är att folk oftast tänker tre saker, som gör det livsfarligt:
1. Jag har kört så många gånger här så jag kan köra snabbt fast vägen är smal och krokig
2. Jag kan köra som jag vill för det finns inga poliser här
3. Jag fick inte möte igår, dagen innan eller dagen innan det - så jag får säkert inte möte nu heller

Emma skrev:

Jag kanske snor denna jag med om det är ok? :)

Det räknas nog inte som stöld om man frågat innan. Kanske jag med borde gjort, det hade nog varit det mest artiga att göra. Men som min kompis Tomas en gång sa:
"Emma, du kan inte uppföra dig bland folk" :) Så kanske det är...hehe

 

 

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2010-10-18 16:07:07

Har tyvärr en sådan där billig kontorsstol så inget lås :-( Ska kolla upp det där med att sätta skydd på. Kanske kan fråga pappa om tips, han är rätt duktig på att få ihop grejer :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela